Blog

Bitva učitelů – z praxe mediátorky

Praxe mediátorky

Bitva učitelů – z praxe mediátorky

„Nehodlám respektovat někoho, kdo si respekt nezaslouží.“

Mediátor: „A proč myslíte, že si vaše nadřízená nezaslouží respekt?“

„Protože je neschopná, líná a ufňukaná.“

Spor učitelky a zástupkyně ředitele. Dlouholetý, vyeskalovaný do vulgárních útoků i před očima žáků. Vzájemné nesympatie pramenily z odlišnosti obou povah, kdy jedna z učitelek měla již zasloužený věk a zkušenosti ve školství, velkou energii a ráznost, zatímco druhá, jež zastávala funkci zástupkyně ředitele, byla jemná, citlivá a měla ráda svůj klid.

Každá se snažila své úkoly plnit řádně, avšak svým způsobem, který odpovídal její povaze. Což vždy vytočilo do běla tu druhou. A jak už to tak bývá, spory se rády ventilují do kolektivu. Celá škola se najednou rozdělila na dva tábory, rozběhly se pomluvy a nepříjemné šuškandy.

Jak z toho ven?

Výtka? Pokud se výtka současně dobře nevykomunikuje, zapříčiní pouze pocit hořkosti a nespravedlnosti.

Výpověď? V situaci dnešního školství, kdy každý dobrý učitel má cenu zlata, je to opravdu krajní řešení.

Mediace! V tomto případě jsem se nejdřív setkala s každou stranou zvlášť, společně jsme zjistily, co a proč je jí kamenem úrazu, pomohla jsem jim uvědomit si, že když někdo dělá svou práci trochu jiným způsobem, než já očekávám, neznamená to automaticky, že to dělá špatně.

A výsledek? O tom hovoří následující reference paní ředitelky:

„S paní doktorkou Votočkovou jsme řešili akutně eskalované, nicméně dlouhodobě problematické vztahy dvou kolegyň ve škole. Tyto rozepře bylo nelehké a snad i nemožné uchopit striktně stran pracovního práva. Také potřeba nestranného uchopení problému byla pro mne jako ředitelku prakticky nesplnitelná, neboť obě kolegyně znám dlouho a velmi si jich vážím. Paní doktorka Votočková byla přizvána na mediaci případu, její působení bylo kvitováno právě jako nestranné a její návrhy řešení plně přijaty všemi účastníky. 

Postupovala lidsky a empaticky, kolegyně vedla k pochopení druhé strany i představě, jak takový konflikt může ovlivnit klima celé školy.  Citlivě, ale systematicky a profesionálně nastavila postup řešení i náměty, jak podobným situacím předcházet. 

Možnosti mediační služby a právního poradenství vnímám jako velkou oporu ke své práci.“